Veiligheid voor cliënten en medewerkers
Door structurele tekorten in de Nederlandse zorg staat er in deze sector veel onder spanning. Zo ook de veiligheid.
Door structurele tekorten in de Nederlandse zorg staat er in deze sector veel onder spanning. Zo ook de veiligheid.
Overvolle werkschema’s en cliëntendossiers hebben in ziekenhuizen en verzorgingshuizen de overmacht. Anderzijds zijn steeds meer ouderen genoodzaakt om langer thuis te blijven wonen. Voor zorgmedewerkers (met cliënten thuis of in zorginstellingen) leveren wij maatwerk in de vorm van van voorlichting en instructie.
Verschillende zorgafdelingen en hun cliënten moeten dagelijks binnen een druk schema worden gezien en de aandacht moet worden verdeeld. Ook worden er uitzendkrachten ingezet die binnen korte tijd cliënten en dossiers moeten leren kennen. Ruimte voor het inzichtelijk maken van veiligheidsvoorzieningen; zoals brandmeldcentrale en relevante afsluiters is er vaak niet. Als dan het alarm afgaat in een gebouw met hulpbehoevende mensen en vele bezoekers moet er meteen actie kunnen worden ondernomen. In de praktijk weet men niet wat te doen en gaat er kostbare tijd verloren.
Operational Care maakt helder wat de rechten en plichten zijn; wat er van de werkgever en de medewerkers volgens de arbowet wordt verwacht. Daarbij gaan we je leren hoe te handelen tijdens calamiteiten. We richten ons op specifieke situaties die zich kunnen voordoen, zoals brandgevaar: kunnen zorgbehoevende ouderen bijvoorbeeld beter naar buiten of zelfs binnen blijven i.v.m. aanwezige brandwerende scheidingen? Door middel van BHV-coaching zetten we een organisatie neer die weet welke risico’s zich kunnen voordoen, kan anticiperen bij brand en is voorbereid op het gebruik van veiligheidsvoorzieningen.
Wij maken de BHV’ers zichtbaar en creëren een krachtig draagvlak voor veiligheid in jouw zorginstelling.
BHV-coaching in de zorg
Coaching op maat, hoe gaat dit precies in zijn werk? Per zorginstantie kunnen zich diverse risico’s voordoen. We zoomen in op jouw organisatie en zetten een stevige basis neer.
Voorafgaand aan het coachingstraject brengen we een bezoek aan jouw zorginstantie. We bekijken wat de eventuele risico’s zijn en voeren een risico-inventarisatie op de brandveiligheid uit. We stemmen de leerstof tijdens het coaching-traject af op onze bevindingen. De medewerkers worden getraind in het gebouw en bootsen herkenbare praktijksituaties na.
De cursusonderdelen zijn specifiek gericht op de soort cliënten en het gebouw. We kijken bijvoorbeeld wat de situatie van de cliënten is en of het veiliger is ze tijdens een brand naar buiten te halen of juist binnen te houden. De trainingen worden onder meer uitgevoerd door middel van oefeningen op maquette (table top) en/of in het gebouw, waarbij een ontruimingsoefening een onderdeel is. De BHV-organisatie is daarmee optimaal voorbereid op calamiteiten en in staat om adequaat te handelen, voordat de hulpverleningsdiensten ter plaatse zijn.
Na het coaching-traject maken wij een verslag voor onszelf op: wat hebben we gedaan, hoe is het verlopen en wat kan verder ontwikkeld worden? In het volgende jaar bouwen we hierop voort en werken we steeds verder toe naar het gewenste totaalplaatje van een uitstekende BHV-organisatie. We blijven goed contact met elkaar onderhouden en zorgen dat onze opleiders bekend zijn en blijven met de zorginstelling.
Onze ervaren BHV-instructeurs geven les volgens de richtlijnen van het NIBHV en volgens de filosofie van Operational Care, die luidt: ‘Maak BHV visueel en begrijpelijk’.
Om de gevolgen van brand en ongevallen te beperken, is ieder bedrijf of instelling verplicht om bedrijfshulpverlening te organiseren. Bedrijfshulpverleners zorgen ervoor dat er snel en effectief hulp wordt geboden bij incidenten tot de externe hulpdiensten zijn gearriveerd.
De BHV´er dient zo snel mogelijk ter plaatse te zijn om het probleem te stabiliseren en te kunnen beginnen met:
De traditionele BHV-cursus beslaat twee dagen met een theoriedag en praktijkdag (Eerste Hulp en Brandbestrijding & Ontruiming). De eendaagse basiscursus bestaat uit e-learning en een praktijkdag. De BHV-herhalingscursus volgt een jaar later: deze is in company en op het bedrijf georiënteerd.
Wanneer een bedrijf of instelling meerdere hulpverleners heeft, coördineert de ploegleider de inzet van de individuele bedrijfshulpverleners. De ploegleider heeft kennis van het gebied waar de bedrijfshulpverleners worden ingezet en van de hulpmiddelen die zij dienen te gebruiken.
De ploegleider wordt getraind op het:
De Basiscursus Ploegleider BHV is een driedaagse cursus waarbij onderwerpen behandeld worden, zoals: Arbowet, Communicatie, Procedures, Risico’s en Gebouwenkennis.
Bedrijven, instellingen en organisaties zijn verplicht om regelmatig een ontruimingsoefening te houden. Hiermee wordt duidelijk of het bedrijfsnoodplan in de praktijk werkt en of de bedrijfshulpverleners adequaat kunnen handelen.
Nodig Operational Care eens uit bij uw ontruimingsoefening. Onze medewerker observeert de oefening als onafhankelijk deskundige en legt de bevindingen vast. Deze worden direct na afloop van de oefening besproken en geëvalueerd met de bedrijfshulpverleners. Verbeterpunten kunnen vervolgens worden toegepast in de volgende ontruimingsoefening.
Met een AED kan door middel van een elektronische schok het hart weer op gang worden gebracht. Bij gebruik van de AED binnen drie minuten heeft een slachtoffer 70% meer overlevingskans.
In onze praktijkgerichte cursus van drie uur wordt de cursist vertrouwd gemaakt met de werking en het gebruik van de AED. De cursus wordt verzorgd door praktijkdocenten. Er zijn geen opleidingseisen: iedereen kan aan de AED-cursus deelnemen.
Ouderen zijn door de huidige wetgeving genoodzaakt langer thuis te verblijven. Hierdoor kunnen er brandgevaarlijke situaties ontstaan.
Daar willen wij wat aan doen! Wat en hoe dan?
Door voorlichting te geven over; “brandveilig leven” aan b.v. verzorgenden van thuiszorgorganisatie en toezichthouders van woningbouwverenigingen.